7 maart 2009

Een koele winter

Toen ik foundationkleuren uit ging zoeken bij Everydayminerals raakte ik een beetje in de war door alle categorieën daar (Buff, Golden, Beige, Olive…) vandaar dit artikeltje over kleurtypes en ondertonen.

Kleurentypes worden onderverdeeld in koude en warme types. Manieren om erachter te komen of een je een warm of koel type bent, kan ik niet echt vinden op internet, de enige is deze:
Ga onopgemaakt voor de spiegel staan met je haar uit je gezicht en hou wat goudkleurige en zilverkleurige dingen bij je gezicht. Kijk dan wat het beste bij je staat: Goud of zilver? Als goud beter bij je staat, ben je een warm kleurentype: Als koud beter bij je staat, ben je een koel kleurentype.
Deze manier was niet echt duidelijk bij mij, ik heb gewoon aan mijn ouders en een vriendin gevraagd wat zij dachten dat ik was.

Naast warm en koud zijn er ook seizoenstypes; herfst, lente, zomer en winter. Koele types zijn waarschijnlijk een winter of zomertype; warme types dus herfst of lente.

Een lentetype is dus een warm type met bijna altijd een gele ondertoon, over de huidskleur valt niet zoveel te zeggen.
Meestal is hun haar donkerblond, rood of bruin met een koperen, gouden of een rode gloed.
De ogen van het lentetype zijn meestal donkergroen, blauw, of bruin en hebben vaak sproeten.

De huidskleur van een zomertype kan heel verschillend zijn, je kan roze ondertonen hebben, maar bijvoorbeeld ook olijfkleurig. Ook hun haarkleur verschilt, van platinablond tot donkerbruin. De kleur van hun ogen is meestal een mengeling, dus blauwgroen, grijsblauw enzovoort. Zomertypes hebben vaak een lichte huid met een koele ondertoon en mensen met heel lichtblond of asblond haar zijn eigenlijk altijd zomertypes.

Herfsttypes hebben meestal een getinte tot donkere huid met een gele, goudachtige of beige ondertoon. Hun haar is blond, rood, kastanjebruin of donkerbruin met een rode gloed.
Er is niet een bepaalt kleur ogen voor herfsttypes, maar vaak hebben ze ook een mengeling tussen verschillende kleuren en vaak zijn het ook warme kleuren. Vaak hebben ze ook zomersproetjes.

De huid van het wintertype is vaak heel licht, met een lichtgele, koele of een licht olijfkleurige toon. Hun haarkleur is meestal donker of juist lichtblond. De kleur van hun ogen is lichtblauw, donkergroen, bruinzwart of hazel. Meestal hebben ze geen sproeten, soms wel blosjes.

Misschien heb je gemerkt dat het herfsttype en lentetype heel erg op elkaar lijken, en het wintertype en zomertype ook. Dat komt dus omdat herfst en lentetypes warm zijn, en zomer en wintertypes koud.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is! Als je op internet zoekt kan je nog genoeg tests en adviezen vinden over kleurtypes en ondertonen.

x

4 opmerkingen:

  1. Interessant stukje.
    Ik had geen idee watvoor type ik ben maar uit jouw stukje blijk ik een zomertype te zijn. Ik heb een erg lichte huid, een wisselende kleur ogen (grijs/blauw/groen) en beetje donkerblondig haar :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben of lente of zomer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het klopt niet helemaal wat je typt: winter en lente zijn koud, en herfst en zomer zijn warm. En een ander manier om te weten of je koud of warm bent, is om te kijken of je je aderen aan de onderkant van je arm duidelijk kan zien. Warme mensen hebben het iets minder zichtbaar, en koude mensen hebben blauw,paars groene aderen en ondertonen in hun huid. Ik heb ook begrepen dat je kan kijken of wit je niet 'vermoeider' maakt, als je denkt een wintertype te zijn, door een witte shirt bijv, naast je gezicht of eromheen te houden, en te kijken of het je 'iets extra's geeft'. Groetjes, Aj

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, en op je fototje hiernaast <---- lijk je een lentetype.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat een comment achter, vind ik leuk!

LET OP! je link invullen in het vakje waar die hoort (bij het profiel naam/url bijvoorbeeld) is genoeg, je hoeft 'm niet nog eens in je berichtje te zetten. Dat valt onder spam en da's niet aardig :)

Comments met daarin een link naar je eigen blog/site verwijder ik!